Predsjednik Eko-integrala Peter Tot-Đerđ podnio kaznenu prijavu protiv nepoznatih djelatnika DHMZ i/ili MZOE

Peter Tot-Đerđ

Slavonski Brod

                                                                                    DORH – Slavonski Brod

 

Predmet:  Kaznena prijava protiv nepoznatih djelatnika DHMZ-a i/ili MZOE-a

 

Upućujemo kaznenu prijavu DORH-u protiv nepoznatih djelatnika Državnog hidrometeorološkog zavoda i/ili Ministarstva zaštite okoliša i energetike zbog krivotvorenje dokumentacije s namjerom ugrožavanja okoliša i zdravlja ljudi u Slavonskom Brodu. 

1)   Netočan navod iz Godišnjeg izvješće DHMZ-a o praćenju kvalitete zraka za 2018. godinu: broj prekoračenja ciljne vrijednosti za ozon (120 μg/m3) je 19!

 2)   Stvarno stanje točno se vidi iz HAOP-ove aplikacije: broj prekoračenja ciljne vrijednosti za ozon (120 μg/m3) u Slavonskom Brodu za 2018. god. je 43, a ne 19.

 Nedavno je objavljeno Godišnje izvješće DHMZ-a o praćenju kvaliteta zraka za 2018. godinu (http://iszz.azo.hr/iskzl/datoteka?id=86724). U tom Izvješću svi zainteresirani mogu vidjeti i proanalizirati kvalitetu zraka u cijeloj Hrvatskoj ili za odabrane gradove, kao napr. za Slavonski Brod. Točan dan objave Izvješća nije nam poznat, no vidljivo je da je to bilo zaista nedavno jer u fusnoti piše: “Zagreb, travanj 2019.”, a također je uredno navedeno i ime ravnateljice DHMZ-a: dr. sc. Branka Ivančan Picek.

Na 46. stranici Izvješća počinje “Analiza rezultata mjerenja i usporedba s graničnim vrijednostima za ozon (O3)”! Odmah je navedeno da “sukladno … Uredbe (NN 117/12, 84/17) za ozon su propisane … ciljne vrijednosti s obzirom na zaštitu zdravlja ljudi:

Vrijeme usrednjavanja (za ozon je) najviša dnevna osmosatna srednja vrijednost, Ciljna vrijednost (je) 120 µg/m3 i Učestalost dozvoljenih prekoračenja (da) CV ne smije biti prekoračena više od 25 dana u kalendarskoj godini usrednjeno na tri godine.”.  Posebno ističemo da je ciljna vrijednost 120 µg/m3!

A dalje piše: “U 2018. godini obrađeni su podaci mjerenja koncentracija ozona sa 18 mjernih postaja Državne mreže za trajno praćenje kvalitete. U Tablici 25 dana je osnovna statistička analiza izmjerenih koncentracija ozona na postajama Državne mreže za trajno praćenje kvalitete zraka.”.

I tako iz Tablice 25 saznajemo nešto, što cijelo vrijeme, pa već od rujna mi u Brođani drugačije znamo. Saznajemo da u Slavonskom Brodu broj prekoračenja ciljne vrijednosti za ozon (120 μg/m3) je 19(?)!

Iza toga slijedi zaključak da “na postajama Osijek-1, …, Slavonski Brod-1 i Plitvička jezera zrak je bio prve kategorije s obzirom na koncentracije ozona, dok je na ostalim postajama u državnoj mreži za trajno praćenje kvalitete zraka bio druge kategorije. Datumi s prekoračenjem ciljne vrijednosti za ozon (120 μg/m3) dani su u Tablicama 27 do 44.”. U prilogu P1 možete vidjeti “Tablicu 35: Datumi s prekoračenjem ciljne vrijednosti za O3 (120 μg/m3) na mjernoj postaji Slavonski Brod-1”.

Taj broj 19 kao prekoračenje ciljne vrijednosti za ozon u Slavonskom Brodu već duže vrijeme kruži nad našim gradom. Prvi put, ako se ne varam na sastanku Povjerenstva za praćenje poboljšanja kvalitete zraka dana 19. prosinca 2018. je kao preliminarna informacija prezentirani su brodski podaci. Osobno sam ukazao na nekakve netočnosti iznesenih podataka. Može se provjeriti zapisnik sa sastanka Povjerenstva koji je još nažalost u izradi.

Također sam na nelogičnost broja 19 ukazao i na tematskoj sjednici (saborskog) Odbora za zaštitu okoliša i prirode dana 9. travnja 2019. godine. Inače tijek sjednice Odbora za zaštitu okoliša objavljen je na youtube-u: https://www.youtube.com/watch?v=xiSF7mCTWLg! Može se provjeriti i zapisnik sa sjednice  Odbora koji je još nažalost isto u izradi.

Riječ je o tome da HAOP-ova aplikacija (http://iszz.azo.hr/iskzl/podatak.htm) točno pokazuje da broj prekoračenja ciljne vrijednosti za ozon (120 μg/m3) u Slavonskom Brodu za 2018. god. je 43, a ne 19! Također i to da su u Slavonskom Brodu prošle godine mjerene visoke satne koncentracije ozona, a maksimalna vrijednost je iznosila blizu 205 μg/m3 (vidi prilog P2)! 

Nakon ovakvog negativnog saznanja, tj. da je HAOP-ova aplikacija pokazuje broj prekoračenja: 43, ostalo nam je pronaći, što je uzrokovalo tu nejasnu situaciju. U prilozima P3a i P3b može se vidjeti prekoračenja iznad 120 μg/m3. U prilogu P3a su prvi 19 prekoračenja, to sa zadnjim datumom 30.06.2018.. Dok u prilogu P3b iza prekoračenja od 30.06.2018. su sljedeća 28 prekoračenja. Što znači da u biti broj prekoračenja u 2018.g. bio je 47, ali aplikacija HAOP-a je odbacila granična (oko 120 μg/m3) četiri (4) prekoračenja!  

Nakon ovoga ostalo nam je pokušati s drugim mogućim ‘ciljnim vrijednostima’ za ozon da bi odgovorili na pitanje, što to pokriva broj 19(?)! Odabirom 130 μg/m3 za ‘ciljnu vrijednost’ riješili smo slučaj (vidi prilog P4). Tako vidimo da broj 19 prekoračenja nije vezan za ciljnu vrijednost za ozon od 120 μg/m3, nego za ‘manipulativnu’ visoku vrijednost od 130 μg/m3!!! Također je vidljivo da se svi datumi u oba priloga (P1 i P4) potpuno podudaraju…

O svemu tome smo u najkraćem roku ispred Udruge Eko-Integral e-poštom informirali urede Predsjednice RH, Predsjednika Vlade RH i Predsjednika Hrvatskog Sabora, a također i Ministra zaštite okoliša i energetike, Predsjednika (saborskog) Odbora za zaštitu okoliša i prirode, predstavnike i predstavnice DHMZ-a, Predsjednika i članove Povjerenstva za praćenje poboljšanja kvalitete zraka, kao i predstavnike Grada i Županije. No suprotnom očekivanju da će se ovaj problem s brojem onečišćenja brodskog zraka za prizemni ozon povoljno riješiti, dosada nitko nije se pozabavio je li riječ o nekoj greški, ili krivotvorenju dokumentacije!

U međuvremenu na 13. sjednici Županijske skupštine Brodsko-posavske županije (http://bpz.hr/novosti/samouprava/n13_sjednica__zupanijske_skupstine.aspx#.XP9kd49S8dU) dana 4. lipnja prihvaćen je Zaključak iz Izvješće o stanju kvaliteta zraka u BPŽ-u koje Izvješće je izrađeno po spomenutom godišnjem izvješću DHMZ-a o praćenju kvaliteta zraka za 2018. godinu.

Uz ostalog u tom Zaključku stoji: “Grad Slavonski Brod i okolna naselja i dalje imaju problem s onečišćenjem zraka, posebno vezano uz onečišćenja uzrokovana sumporovodikom (H2S) i lebdećim česticama, te je u 2018. godini zrak je bio onečišćen – II. kategorije u odnosu na sumporovodik – H2S i lebdeće čestice – PM10, PM2.5 i BaP u PM10.”

Nažalost, 47 prekoračenja ciljne vrijednosti (CV) za ozon u Slavonskom Brodu nisu bila dovoljna da u 2018. godini brodski zrak bude onečišćen – II. kategorije i u odnosu na ozon (O3)! A “Učestalost dozvoljenih prekoračenja (lijepo kaže da) CV ne smije biti prekoračena više od 25 dana u kalendarskoj godini usrednjeno na tri godine.”.

 

19.06.2019. Slavonski Brod              Peter Tot-Đerđ,  predsjednik Eko-Integrala

Napomena: Tablice možete pogledati u kolumni Koliko dugo se manipulira s brodskim podacima?

20 comments

Skip to comment form

  1. Prijeće u Brodu biti zrak potpuno čist, nego se donese sudska presuda. U svakom slučaju velike pohvale.

  2. Nije na odmet ponoviti komentar, odnosno informaciju od prije par dana:

    Kako javlja Glas Slavonije “GRAD OSIJEK IZDAO UPOZORENJE: U Osijeku je prizemni ozon premašio granicu upozorenja” (http://www.glas-slavonije.hr/402575/1/U-Osijeku-je-prizemni-ozon-premasio-granicu-upozorenja).

    Takvo nešto u Slavonskom Brodu nije bilo moguće, prvo jer slavonskobrodska Gradska uprava nije ni u složenim situacijama reagirala, a drugo jer je uređaj za mjerenje koncentracije ozona (O3) nije radila.

    Evo … poslije 15 dana i u Slavonskom Brodu ponovo se mjeri ozon. Kako na stranicama HAOP-a (http://iszz.azo.hr/iskzl/postaja.html?id=165) javljaju; “18.06.2019: Nakon umjeravanja instaliran je uređaj za mjerenje koncentracije ozona (O3) te su mjerenja nastavljena.”.

    1. Kako je prekjučer poslije 15 dana u Slavonskom Brodu ponovo instaliran uređaj za mjerenje koncentracije ozona (O3), te su mjerenja nastavljena, već je jučer najveći osmosatni klizni prosjek za ozon bio iznad ciljne vrijednosti (120 µg/m3) i iznosio je 126,90 µg/m3 (vidi http://iszz.azo.hr/iskzl/postaja.html?id=165).

  3. Ponavljam jedan moj prijašnji komentar: Izgleda da “predstavnici DHMZ-a, a i Ministarstva zaštite okoliša i energetike” šute!!!

    No šute i oni u Gradu i Županiji, šute i mediji… Jedni, drugi i treći imaju važnijeg posla. Krvavo rade da bi uspješno zamaglili brodsku situaciju. Tako to rade i uspješno ‘upravljaju’ već desetak godina i u Gradu, u Županiji i u brodskim medijima!

    1. Na koje medije misliš? Jedini lokalni medii su SBTV i PH. Svi ostali su neodgovorna, plačenička zajebancija.

      1. Pa mislim i na portale…. Da znam, kakvo je tvoje mišljenje o njima!

    2. Nakon desetak dana stigao je odgovor na naše postavljeno pitanje iz Kabineta ravnateljice DHMZ-a. U tom odgovoru DHMZ-a validacija je služila za ‘razjašnjavanje’ situacije, nakon koje je došlo do famoznog broja: 19 prekoračenja ciljne vrijednosti (120 μg/m3)!

      Nažalost, ovaj odgovor nas Brođane ne može zadovoljiti i dalje nam nije jasno na koji način je odrađena validacija koja je s broja 43 prekoračenja ciljne vrijednosti, svela broj prekoračenja na 19(?)! Naročito ako se brodski podaci usporede s podacima napr. Rijeke, Karlovca ili Zagreba. U tim slučajevima ne postoji ili ne postoji neko veliko odstupanje između realnih i validiranih podataka!

      Primijećeno je da validacija brodskih podataka je iznosila najmanje od 7 μg/m3!!! Što bi značilo da mjerni uređaj za ozon u biti bio u kvaru(?) ili nešto slično!

      1. Koja vražja validacija? Kako DHMZ-ova validacija funkcionira? Tko to zna?

        Uostalom ja u “Godišnjem izvješću DHMZ-a o praćenju kvaliteta zraka za 2018. godinu (http://iszz.azo.hr/iskzl/datoteka?id=86724)” nigdje nisam naišao na taj pojam!

      2. Pokušao sam pregledati validirane podatke za ozon na HAOP-ovoj stranici. I vidio sam, ništa s ničim se ne slaže ili ja ništa ne kužim! Jedino sam zapazio da su većina podataka umanjena… Zašto? Tko to zna?

  4. Današnju oluju u Slavonskom Brodu prethodile su prilično visoke koncentracije prizemnog ozona (O3) već u 7 00 sati 145,8 µg/m3, pa u 10 00 sati 155,7 µg/m3 i u 11 00 169,5 µg/m3 (vidi prilog na FB str. GI). Za očekivati je da današnji najveći osmosatni prosjek ozona ponovo biti iznad ciljne vrijednosti (120 µg/m3)! Slično kako je bilo jučer od 121,5 µg/m3 (vidi prilog na FB str. GI) i prije dva dana 126,9 µg/m3, o čemu smo već pisali! Riječ je o tome da je to bio prvi dan poslije povrata uređaja za ozon s umjeravanja…

    1. Kako se i pretpostavljalo, jučerašnji najveći osmosatni prosjek ozona ponovo je bio iznad ciljne vrijednosti (120 µg/m3) od 123,7 µg/m3 (vidi http://iszz.azo.hr/iskzl/postaja.html?id=165)! Slično kako je bilo ova tri dana, kada su tri puta mjerena povećanja!

      1. Srećom, postojite i vi i nekolicina drugih aktivista koji ne dopuštate da Brođane prevode žedne preko vode. Hvala!

  5. Slično kako je bilo prethodna tri dana, odkada je mjerni uređaj za ozon ponovo u funkciji, tako je i jučer najveći osmosatni prosjek ozona ponovo bio iznad ciljne vrijednosti (120 µg/m3) od 127,6 µg/m3 (vidi prilog na FB stranici GI)! Četiri dana i četiri puta su mjerena povećana onečišćenja u Slavonskom Brodu!

    Moramo još istaći da nakon sinoćnje oluje negdje iza osam, devet sati u Gradu se osjetio nesnosan smrad… Možda treba još istaći da i u 20 00 sati u Slavonskom Brodu mjerena satna koncentracija iznad 120 µg/m3 (vidi prilog na FB stranici GI) i to 12 puta u kontinuitetu!

    1. Kontinuirani smrad osjeti se iz gradsko-županijskih institucija. Oni proizvode smeće, a to smrdi, smrdi…

      1. Hahahaaaa! Mala šala ili velika? Nažalost istina je, “gradsko-županijske institucije” su svemu tome kumovale!

  6. Primio sam od prijatelja jednu vrlo korektnu analizu vezano za dopis iz DHMZ-a. Kako je ranije rečeno: “u tom odgovoru iz DHMZ-a validacija je služila za ‘razjašnjavanje’ situacije, nakon koje je došlo do famoznog broja: 19 prekoračenja ciljne vrijednosti (120 μg/m3)!”. Evo te analize:

    “Interesantno je da Kabinet ravnateljice DHMZ-a piše o uređajima koji mjere navedena onečišćenja. Također je interesantno da isti DHMZ piše da su uređaji ispravni = ispravno mjere što isti svojim provjerama utvrđuje i potvrđuje a potom daje svoje mišljenje o netočnosti tih uređaja.

    Uređaj se postavlja da služi svrsi a ne da ga se dotjeruje korekcijskim faktorima. Ili je uređaj ispravan ili nije- druge nema. Uređaj je ispravan samo unutar svojih pogrešaka o kojima u njegovim uputama piše i drugih korekcija nema.

    Nažalost, kako sve u ovom sustavu državne uprave funkcionira sa sumnjama u ispravno postupanje, tako se i ovaj DHMZ potrudio da navedene sumnje još potvrdi.

    Kada se sumnje pojave i kada netko , kao ovi iz DHMZ-a, kažu i pišu da sve čine prema zakonu, da je njihov rad ispravan, da su mjerni uređaji koje oni provjeravaju ispravni – ali nisu dovoljno dobri za potrebno izvješće a ne stvarno, takve sumnje ostaju sve dok ovu instituciju kao i ostale državne institucije ne popune osobe od reda i zakona.

    Samo se bojim da će odrastanje još dugo trajati jer očigledno sebičnih i podobnih kadrova ima i previše ali potrebnih skoro da u javnosti i nema.”.

  7. Laganje je po zakonu jačega. Ne dajte se aktivisti!

  8. Otkada je mjerni uređaj za ozon ponovo u funkciji (od 18.06.) najveći osmosatni prosjek ozona jučer je (od šest dana) peti put bio iznad ciljne vrijednosti (120 µg/m3) od 123,06 µg/m3 (vidi prilog na FB stranici GI)!

    Nisu te neke visoke vrijednosti; od 121,5 do 127,6 µg/m3 i vjerojatno će djelatnici DHMZ-a ‘validacijom’ bar pola od toga odbaciti, ali ipak mora se znati da su ti prosjeci stvarno ostvareni, ‘mjereni’.

    Ako se još tome doda da u Slavonskom Brodu u prvoj polovici lipnja nije mjerena koncentracija ozona zbog poznate situacije sa umjeravanjem uređaja, tada stanje postaje još alarmantniji. A tada su u cijeloj Hrvatskoj mjerene izrazito visoke temperature…

    Ako pojedinačno pregledamo pojedine mjerne postaje u Zagrebu, Velikoj Gorici, Varaždinu, Osijeku, Karlovcu i Rijeci postane vidljivo da u Slavonskom Brodu, shvaćaju li to odgovorni ili ne, postoje elementi za zabrinutost!

    Riječ je u usporedbi broj najvećih osmosatnih prosjeka ozona na postajama prije i poslije 18.06.. Vidimo da je u ZG omjer 4 – 2, VG 2 – 2, VŽ 4 – 0, OS 3 – 1, KA i RI 2 -2, dok u SB x – 5! Brojevi sve govore!!!

    1. Evo otkada je prije tjedan dana i to nakon 15 dana u Slavonskom Brodu ponovo instaliran uređaj za mjerenje koncentracije ozona (O3), te su mjerenja nastavljena, mjere se kontinuirano prilično visoke satne koncentracije prizemnog ozona, o čemu smo već više puta pisali…

      No ovo danas kada je od 10 00 do 12 00 sati došlo do rasta koncentracije od 137, preko 153 do 173,4 µg/m3 (vidi prilog) polako nas ponovo zabrinjava! Također vidi http://iszz.azo.hr/iskzl/postaja.html?id=165.

      1. Otkada je mjerni uređaj za ozon ponovo u funkciji (od 18.06.) najveći osmosatni prosjek ozona jučer je (od sedam dana) šesti put bio iznad ciljne vrijednosti (120 µg/m3) i to od visokih 152,45 µg/m3 (vidi prilog na FB stranici GI)!

        Dosada nisu ti osmosatni prosjeci ozona bili visoki; od 121,5 do 127,6 µg/m3, ali jučerašnja vrijednost od 152,45 µg/m3 mora nas zabrinjavati!

Odgovori